Covestro_Foto_2.jpg
Nieuws

Covestro biedt duurzame oplossing voor nieuwe conceptcar Toyota ‘LQ’

Lichtgewicht materialen zullen in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen in de mobiliteit. Zo zullen ze het aanbod van elektrische auto's verder helpen uitbreiden. Covestro heeft als leverancier van materiaaloplossingen een jarenlange ervaring in de wereldwijde auto-industrie. Zo ook op de Japanse markt, waar het Covestro Innovation Center al veel duurzame oplossingen heeft ontwikkeld, bijvoorbeeld in de vorm van componenten voor lage-dichtheidspolyurethaanschuimen.

 

Op basis van haar innovatie-spirit werd Covestro door Toyota Boshoku Corporation, een auto-onderdelenfabrikant van de Japanse Toyota Group, als partner gekozen voor de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuw polyurethaan-composietmateriaal voor de nieuwe elektrische conceptwagen "LQ", die door Toyota Motor Corporation werd ontworpen. Het materiaal is gebaseerd op een combinatie van de geavanceerde Baypreg F NF-technologie van Covestro en Toyota Boshoku's expertise in het gebruik van kenaf-vezels, en biedt een lichtgewicht en duurzame oplossing. In de ‘LQ’ wordt het nieuwe product gebruikt in deurpanelen, waar het nu zijn wereldpremière maakt in een automodel van deze fabrikant.

 

Kenaf maakt deel uit van de hibiscusfamilie en groeit in regio's zoals Zuidoost-Azië, Bangladesh, India en Afrika. De vezel wordt verkregen uit bastvezels van de kenaf-plant en heeft recent steeds meer aandacht gekregen als een kosteneffectieve grondstof met goede mechanische eigenschappen. In de auto-industrie trekt de plantaardige vezel ook steeds meer belangstelling als alternatieve grondstof.

 

Het kenaf-versterkte polyurethaanschuimcomposiet wordt gekenmerkt door een zeer lage oppervlaktedichtheid van minder dan 1 kg/m2 en een hoge sterkte, waardoor deurbekleding gemaakt uit dit vezelversterkte kenaf-polyurethaanschuim 30 procent lichter is dan die van conventionele materialen. Hoe lichter het materiaal, hoe verder de auto kan rijden op een enkele lading gas of batterij.

 

Het nieuwe composietmateriaal werd ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Toyota Boshoku en het onlangs gerenoveerde Japanse innovatiecentrum van Covestro. 'Onze gezamenlijke ontwikkeling levert een belangrijke bijdrage aan het ontwerp van bijzonder lichte en duurzame voertuigen', zegt Hiroaki Ido, Hoofd Ontwikkeling voor Transporttoepassingen uit polyurethaan bij het Japans Innovatiecentrum. 'Het is ook een goed voorbeeld van de focus van ons bedrijf op het gebruik van alternatieve grondstoffen en het opzetten van een circulaire economie.'