UDMAX.jpg
Nieuws

Nieuwe technologie op basis van UDMAX-tape

SABIC kondigde tijdens JEC World 2019 een nieuwe, geavanceerde technologie aan voor het produceren van lichtgewicht, kosteneffectieve en recyclebare voertuigpanelen.

 

Deze worden gefabriceerd met behulp van de UDMAXtape, een unidirectionele, vezel-versterkte thermoplastische composiet. De innovatieve technologie, die is ontworpen om traditionele panelen gemaakt van metalen en thermohardende materialen voor interieur en exterieur automotive toepassingen te vervangen, zal binnenkort worden gecommercialiseerd in het tussenschot van een lichte bedrijfsvoertuig dat op grote schaal geproduceerd wordt.

Het tussenschot werd ontwikkeld door een internationale samenwerking tussen SABIC, RLE International (een technische dienstverlener met hoofdvestiging in het Verenigd Koninkrijk) de Italiaanse gereedschapmaker AMA Composites en Setex Textil GmbH, een wever gevestigd in Duitsland. 

Voertuigpanelen gemaakt met UDMAX-tape combineren sterkte en impactweerstand met lichtgewicht, waardoor interieurpanelen in vergelijking tot een metalen variant tot 35 procent lichter kunnen zijn. Bij panelen aan de buitenzijde, kan het composietmateriaal helpen het gewicht tot 50% te reduceren. Ze worden geproduceerd met behulp van een zeer efficiënt, one-shot proces van lamineren en lage-druk moulding. 

Deze forse besparing kan worden bereikt zonder concessies te doen aan de impactprestaties van het onderdeel, dat essentieel is om inzittenden te beschermen tegen verwondingen veroorzaakt door het verplaatsen van lading. Het schot voldoet aan ISO 27956, de norm voor het veiligstellen van lading in de levering lichte bedrijfsvoertuigen.

Voor meer informatie: www.sabic.com