Vattenfall_Solar_Team_Ready_to_Go.jpg
Nieuws

Het Vattenfall Solar Team is ready to go

Het Vattenfall Solar Team is begonnen met de productie van hun nieuwste zonneauto Nuna11. De 11e zonne-auto gemaakt in Delft is efficiënter, sneller en veiliger dan zijn voorgangers, en zal een aantal nieuwe functies die zeker het verschil in zonne-race zal maken. AOC biedt praktische ondersteuning tijdens de fabricage van voertuigen en levert Beyone™ styreenvrije harsen voor het maken van de structuur en het omhulsel van de auto.

 

Met Nuna11 zou het team hebben deelgenomen aan de Bridgestone World Solar Challenge, het Wereldkampioenschap zonneracen dat tweejaarlijks wordt gehouden. Het team won deze race van 3000 kilometer al zeven keer, maar helaas is de komende race geannuleerd vanwege COVID-19. Toch staat het team te popelen om verder te bouwen aan hun nieuwste en beste zonneauto. Waar de zonneauto in de toekomst zal racen, moet nog worden beslist. Het team is er zeker van dat Nuna11 zal schitteren in een indrukwekkend evenement, waarbij het opnieuw zal racen tegen enkele van zijn grootste concurrenten.

 

Veranderende regelgeving

Nuna11 zal worden gebouwd volgens de Bridgestone World Solar Challenge-voorschriften, volgens het oorspronkelijke plan, vergelijkbaar met de andere zonnewagens waartegen het potentieel zal racen in 2021 of 2022. De Nuna11 is heel anders dan de NunaX die racete in de 2019-editie van de Australische race. Door de verplichte verandering van het zonneceltype van Gallium naar Silicium is het oppervlak van het zonnepaneel bijna verdubbeld (nu 4 m2 versus 2,6 m2 daarvoor). Deze wijziging werd aangebracht, omdat het de bedoeling was van de race-organisatoren om de meer algemeen verkrijgbare en betaalbare Siliciumcellen te promoten.

 

Om de veiligheid van de bestuurder te vergroten, is de cockpit groter en is er meer ruimte voor de bestuurder. Verder moet er een kentekenplaat op de achterkant van de auto worden gemonteerd. Deze laatste verandering is de meest uitdagende voor het aerodynamische team, aangezien de achterrand van Nuna altijd oneindig soepel en aerodynamisch is geweest. Als gevolg van deze veranderende regelgeving wordt verwacht dat de concurrentiepositie tussen de zonneraceteams zal toenemen.

 

Verbetering van de veiligheid

Tijdens de laatste editie van de Bridgestone World Solar Challenge in 2019 was het Vattenfall Solar Team goed gepositioneerd om de finish op de leidende positie te bereiken. De laatste dag nam echter een dramatische wending. De NunaX vloog om nog onbekende redenen in brand en brandde af in het bijzijn van het verwoeste team. De coureur stapte veilig op tijd uit, maar de hoop van het team om de race te winnen ging de lucht in.

 

Het team heeft het incident grondig onderzocht. Hoewel het niet de exacte oorzaak kon achterhalen, zal het team ervoor zorgen dat alle geïdentificeerde mogelijke oorzaken worden uitgesloten in het ontwerp en de constructie van de nieuwste zonneauto. Deze omvatten de productie van een veiligere batterij, een gewijzigde batterij-opslagoplossing en een verbeterd elektrisch systeem.

 

Werk samen om een ​​geweldige auto te maken

De bouw van het Nuna11-voertuig zal worden gedaan door het team op het Polymer Science Park in Zwolle (Nederland), naast het AOC R&D Center. ​De Nuna11 is gemaakt met AOC’s Beyonen styreenvrije harssystemen. Deze duurzame harsen hebben vrijwel geen geur- en oplosmiddelemissies en zijn milieuvriendelijke alternatieven voor conventionele harssystemen op styreenbasis. Het resultaat is een prachtig Nuna11-voertuig dat lichtgewicht, geweldige aerodynamica en dimensionale stabiliteit bij hoge temperaturen combineert

 

Maak je klaar om te racen

Het team gaat zich de komende maanden focussen op de bouw van zijn zonneauto en het uitvoeren van een uitgebreide reeks tests. De studenten worden ondersteund door voormalig Nederlands hockeycoach Marc Lammers. De meeste testen vinden plaats in Nederland. Wanneer de datum en locatie van de volgende zonnerace bekend zijn, zullen de teamleden en hun zonneauto Nuna11 naar deze locatie afreizen voor het uitvoeren van tests en het doen van de voorbereidingen ter plaatse.

 

Over de auto

De vorige NunaX was de lichtste zonneauto ooit die meedeed aan een zonnerace (133 kg). Door het grotere zonnepaneeloppervlak op de Nuna11 wordt de nieuwste zonneauto iets groter en zwaarder. Aangezien Nuna11 meer koolstofvezelversterkt laminaat nodig heeft voor zijn carrosserie om deze zonnepanelen te ondersteunen, is er ook behoefte aan extra gewichtsoptimalisatie, wat mogelijk een voordeel oplevert ten opzichte van zonneauto's van concurrenten.

Nuna11 zal rijden op siliciumcellen, aangezien deze het meest milieuvriendelijk zijn. Ter vergelijking: het zonnepaneel van NunaX bestond uit Gallium-zonnecellen (normaal gebruikt in de lucht- en ruimtevaart). In plaats van de gebruikelijke glaslaag die doorgaans wordt gebruikt om zonnecellen te beschermen, zal het team zijn eigen beschermende coating aanbrengen om gewicht te besparen. De coating bevat ook prisma's zodat het licht dat de zonnecellen raakt altijd loodrecht op het oppervlak staat.

 

 

Foto boven artikel: De officiële opening van Nuna11 constructie werd gedaan door Peter Snijders, burgemeester van Zwolle, Nederland (Fotografie Hans-Peter van Veldhoven).