willem.png
Column

Niet communiceren kan niet!

Ik heb wat geworsteld met een relevante column voor deze editie. Want toen ik die wilde schrijven, waren de eerste maatregelen getroffen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. We weten wat daarna volgde. Veel bedrijven waren toen al getroffen door stagnatie in de waardeketen en het wegvallen van leveranties uit China. Zelfs een bedrijf als Coolblue moest maatregelen nemen en stopte met haar online marketing en reclame activiteiten. Juist in crisistijd of bij bovenmatige drukte zie je dat bedrijven vaak hun communicatie- en marketingactiviteiten beperken of zelfs stoppen. Maar is dat verstandig?

 

 

Bij een crisis wordt vaak bezuinigd op mar­keting en communicatie vanwege kosten­reductie. Bij Coolblue bleek er overigens een doordachte strategie te schuilen achter het stopzetten van hun marketingactiviteiten
(lees er meer over op de site van STEM).

Als het heel druk is in een bedrijf, zie je ook dat communicatie­ en marketingactiviteiten daaronder lijden. Daar is dan even geen tijd voor. In de kunststoffenbranche kregen nogal wat bedrijven extra vraag naar producten voor onder meer de zorgsector. Dan gaat het van: ‘Het gaat toch goed, moeten we dan nog meer klanten werven?’ Nu zijn de doelen van communicatie en marketing zeer divers en zeker niet altijd op het werven van nieuwe klanten gericht.


Je communiceert altijd

Communicatie en marketing zijn ook bedoeld voor behoud van afnemers, om de positionering en het imago te ondersteunen, om in contact te blijven met je afnemers en om aan de markt te laten zien dat je nog steeds actief bent. Dat laatste geldt zeker ook in barre tijden, zoals nu.

‘Niet­ communiceren kan dan ook niet’, zoals communicatiewetenschapper Paul Watzla­wick schreef (1974). Zijn theorie komt er op neer dat je altijd communiceert. Ook als je niets zegt. Dus ook als je als bedrijf helemaal niet communiceert. Watzlawick heeft het daarbij in eerste instantie over non­verbale communicatie. Daarmee drukken we ons vaak krachtiger uit dan met woorden. Een oogopslag zegt wat anders dan een poker­face bij gebruik van dezelfde woorden.


Tegenovergesteld effect

Als je niets zegt – of als bedrijf niet commu­niceert – leiden mensen daar ook informatie uit af. Alleen heb je dan de zaken niet meer zelf in de hand. Veronderstellingen gaan een eigen leven leiden en je bereikt eerder het tegenovergestelde. Afnemers verwachten dan misschien zaken die je niet waar kunt maken. Of zoeken hun heil bij een  concurrent omdat ze niets meer van jou vernemen. Het credo is dan ook: communiceer in ieder geval. Zowel in goede als in slechte tijden.

 

Willem de Vries, Managing Partner van STEM Industrial Marketing Centre. Het kenniscentrum op het gebied van marketing voor technische B2B bedrijven: www.stem-imc.com
Reacties zijn welkom op: willemdevries@stem-imc.com 

 

Samen met de redactie organiseer ik een roundtable over communicatie voor jouw bedrijf in goede en slechte tijden. Dat doen we op woensdag 10 juni (15.30 tot 16.30 uur).
Interesse in deelname? Meld je dan aan, ook als je op 10 juni verhinderd bent.