Column_Hugo_-_tijd_voor_verandering.1.jpg
Column

Gaat u bovenmenselijk presteren?

2019 wordt een jaar als nooit tevoren, maar zal overtroffen worden door 2020, een jaar dat op zijn beurt weer sterk overtroffen zal worden door 2021 en zo zal de tsunami aan ontwikkelingen steeds sneller en krachtiger over ons heen rollen. Omgaan met zoveel ontwikkelingen in een VUCA-­tijdperk vergt vrij letterlijk bovenmenselijke prestaties.

 

De grote drivers zijn de technologische ontwikkelingen. Het is tijd voor een paar indrukwekkende groeigetallen: zet maar vast een uitroepteken bij de nu volgende ontwikkelingen die voor uw organisatie van toepassing zijn.

Investeringen in Internet of Things (IoT) oplossingen zullen qua omzet ruim verdubbelen: van 737 miljard dollar in 2016 tot 1.521 miljard dollar in 2021. IoT is een revolutie in vele aspecten van de maakindustrie, met inbegrip van real-time productie-monitoring, het verbeteren van de nauwkeurigheid van belangrijke statistische gegevens en de algehele apparatuur-effectiviteit (OEE), het productierendement en de productie-efficiëntie.

De uitgaven die wereldwijd op het vlak van Advanced Analytics worden gedaan, zullen groeien van 136 miljard dollar in 2016 naar in verwachting 323 miljard dollar in 2021, daarmee groeiend met gemiddeld 11,3% per jaar. Advanced Analytics is de basis van Manufacturing Intelligence, die fabrikanten voorziet van contextueel inzicht en intelligentie op basis van gegevens vanuit machines en processen in de fabriek. Fabrikanten versnellen hun adoptie van geavanceerde analyses om de productkwaliteit te verbeteren, productievertragingen te verminderen en de time-to-market voor nieuwe producten te verbeteren.

De wereld van geavanceerde materialen heeft een voorspelde jaarlijkse marktgroei van gemiddeld 7,7%: van 195 miljard dollar in 2016 naar 283 miljard in 2021. Geavanceerde materialen omvatten een breed spectrum van chemicaliën en materialen zoals lichtgewicht, hoge sterkte metalen en high-performance legeringen, geavanceerde keramiek en composieten, kritische materialen, kunststoffen, bio-­gebaseerde polymeren en nanomaterialen.

De bestedingen op het vlak van Advanced Robotics zullen naar verwachting groeien van 92 miljard dollar (2016) naar 225 miljard in 2021 (bijna 20% per jaar). De maakindustrie, de consumentenmarkt en de gezondheidszorg zijn hier de grootste marktsegmenten.

De wereld van kunstmatige intelligentie (AI) zal naar verwachting groeien van 8 miljard dollar in 2016 naar 72 miljard dollar in 2021, overeenkomend met een gemiddelde groei van ruim 55% per jaar. AI wordt nu al gebruikt om robots samen te laten werken, geautomatiseerde workflows op basis van voorspellende analyses te maken en om de effectiviteit van fabrieken op allerlei manieren te verbeteren. Er zijn honderden potentiële toepassingen voor AI, waaronder de zogenaamde cognitieve technologieën, zoals taalverwerking, robotica, optimalisatie van op regels gebaseerde systemen en planning. Maar ook machine learning: zijnde het vermogen van computersystemen om hun prestaties te verbeteren door blootstelling aan gegevens (zelflerende algoritmen).

De wereld van Digital Design, simulatie en integratie (DDSI) heeft een groeivoorspelling van 12,4% gemiddeld per jaar tussen 2016 en 2021, daarmee in omzet oplopend van 25 miljard dollar naar 45 miljard. Dit segment wordt gekenmerkt door Design Automation, Plant Design, Product Design & Testing en tekenen/3D-modellering.

De groeiverwachting voor High-Performance Computing (HPC) gaat van 25 miljard dollar in 2016 naar 40 miljard in 2021: 9,3% gemiddelde groei per jaar. Quantum computing en high-performance data-analyse worden ingezet om grote complexe problemen in de wetenschap, engineering en businessomgevingen op te lossen.

De markt voor 3D-printen ten slotte kent een groei­verwachting van gemiddeld 22,3% per jaar en groeit daarmee van 13 miljard dollar in 2016 naar 36 miljard dollar in 2021. Deze technologieën versnellen de product­ontwikkeling en maken in toenemende mate massa­productie overbodig. Ook de zorgsector zal hier veel baat bij hebben.

Let wel: dit zijn geen ontwikkelingen waaruit bedrijven er eentje moeten kiezen: het speelveld is zo breed dat de meesten van deze ontwikkelingen voor de meeste organisaties een cruciale rol spelen. Ik denk/vrees dat dergelijke uitdagingen simpelweg te groot zijn om breed en diep genoeg door het gewone bedrijfsleven opgepakt te kunnen worden en dat vooral een paar hele grote spelers er heel snel nog veel groter mee gaan worden. Het is compleet overbodig om hierbij op te merken dat dit ongekend veel vraagt van het organisatie- en innovatievermogen van bedrijven: ook u krijgt met al deze ontwikkelingen steeds indringender te maken. Kijk maar eens naar de uitroeptekens die u er zelf bij heeft gezet…

 

Hugo M. van der Horst
Hoofdredacteur Kunststof Magazine