Columns

  • robot.jpg

    Shoren of reshoren?

    De winstmarge van de industrie staat onder druk, aldus het rapport van ABN AMRO dat tijdens de Avond voor de Maakindustrie gepresenteerd werd. Hierin komt ook naar voren dat mkb-bedrijven die hun winstmarge wél op peil houden, vaker investeren in het trainen en opleiden van medewerkers, wat dan weer een positief effect heeft op de arbeidsproductiviteit. Ook blijkt dat bedrijven die een deel van hun productie in lagelonenlanden laten uitvoeren hun winstmarges in tijden van...
  • Column_Hugo_-_tijd_voor_verandering.1.jpg

    Gaat u bovenmenselijk presteren?

    2019 wordt een jaar als nooit tevoren, maar zal overtroffen worden door 2020, een jaar dat op zijn beurt weer sterk overtroffen zal worden door 2021 en zo zal de tsunami aan ontwikkelingen steeds sneller en krachtiger over ons heen rollen. Omgaan met zoveel ontwikkelingen in een VUCA-­tijdperk vergt vrij letterlijk bovenmenselijke prestaties.   De grote drivers zijn de technologische ontwikkelingen. Het is tijd voor een paar indrukwekkende groeigetallen: zet maar vast een...
  • Column_Willem_de_Vries_-_De_STP-methode_wat_kan_ik_daar_nu_mee_-_Ontdek_de_meest_relevante_marktsegmenten_om_op_te_kunnen_scoren.jpg

    De STP-methode: wat kan ik daar nu mee?

    Ontdek de meest relevante marktsegmenten om op te kunnen scoren   ‘Jij doet dus aan marketing? Dan kun jij dus behoefte voor ons product creëren’, zei de pragmatische directeur van een technische onderneming. Op dat moment was ik bezig om hem te vertellen dat de term ‘marketing’ van market getting komt. Dat het verwerven van afnemers niet alleen hard werken is, maar dat dit alleen mogelijk is als een product (of dienst) in een behoefte van afnemers...
  • Column_Hugo_-_tijd_voor_verandering.jpg

    Tijd voor nog meer verandering

    2019 wordt een jaar waarin nog weer harder een beroep op ondernemingen wordt gedaan. In een zich soms ongecontroleerd ontwikkelende wereld moeten we meer en zwaardere ballen in de lucht houden dan ooit tevoren. Grote en complexe uitdagingen liggen voor ons. Hoe houden we werk in ons land, terwijl we moeilijk aan goede mensen kunnen komen? Hoe kunnen we concurrerender worden, zodat we spelers uit met name Azië op afstand kunnen houden en zelfs werk kunnen ‘reshoren’? Moeten...
  • Willem_de_Vries.jpg

    De kracht van herhaling

    Zorg voor de inzet van verschillende middelen   ‘Is het inmiddels elf keer?’, vroeg ik de marketingmanager van een technisch bedrijf na zijn presentatie over branding in B2B. ‘Ik dacht zes keer. En wat betekent dat dan voor het aantal keer dat je moet adverteren?’ En zo raakten we in gesprek over de frequentie waarmee je reclame moet maken. Hoe dan ook: het effect van reclame wordt beïnvloed door herhaling.    Door Willem de Vries...
  • Hugo_foto_aug2018.jpg

    Daisy de Apple sloper

    Nee, deze column gaat niet over een onhandige dame die haar iPhone steeds laat vallen. Daisy is een door Apple zelf ontwikkelde demontagerobot, een niet erg aantrekkelijke maar keihard werkende ‘medewerkster’. Deze opvolgster van Liam, de in 2016 geboren telg van deze bijzondere familie, demonteert met gemak in een uurtje tijd 200 iPhones. Elke 18 seconden eentje en dat mogen zelfs 9 verschillende modellen zijn. Ga er maar aan staan als gewone sterveling…   Haar...
  • Hugo_foto_aug2018.1.jpg

    Flippin’ burgers

    In de docuserie ‘Robo Sapiens’ – verplicht kijken op Uitzending Gemist zou ik zeggen – gaat Jelle Brandt Corstius op zoek naar de ontwikkelingen rond robots en kunstmatige intelligentie. Daarin kwam terloops een robot voorbij die in een hamburgertent in San Francisco hamburgers staat te maken. In een moordend tempo: 400 stuks per uur, ofwel 6,67 verse (!) burgers per minuut, zonder pauze en van een constante kwaliteit. Ga er maar aan staan als starter op de...