Columns

  • Willem_de_Vries.1.jpg

    Zorg voor een goede afstemming van je marketingmix

    Toeval? Ik had het er ’s morgens met Hugo van der Horst (hoofdredacteur Kunststof Magazine) nog over: de 4 P’s uit de marketingmix. ’s Avonds kreeg ik een post onder ogen over het nieuwe boek van Philip Kotler. Hij wordt gezien als de grondlegger van de marketingmix en haar 4 P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Die eer komt eigenlijk Neil Borden (1949) toe. Maar Kotler heeft met zijn publicaties wel veel mensen het belang laten inzien van een goede afstemming...
  • Hugo_foto_aug2018.1.jpg

    Rust in de tent

    We worden overspoeld met berichtgeving rond de coronacrisis, overheidsmaatregelen in binnen- en buitenland, steunmaatregelen, vraaguitval, veranderende markt omstandigheden, thuiswerkperikelen, problemen in de keten. Tel daarbij op dat nog ongewis is hoe steunmaatregelen uiteindelijk uit zullen werken, wat de duur van allerlei maatregelen is, hoe snel een vaccin beschikbaar zal zijn en duidelijk zal worden dat het eigenlijk onmogelijk is een beeld van zelfs maar de nabije toekomst te vormen....
  • willem.png

    Niet communiceren kan niet!

    Ik heb wat geworsteld met een relevante column voor deze editie. Want toen ik die wilde schrijven, waren de eerste maatregelen getroffen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. We weten wat daarna volgde. Veel bedrijven waren toen al getroffen door stagnatie in de waardeketen en het wegvallen van leveranties uit China. Zelfs een bedrijf als Coolblue moest maatregelen nemen en stopte met haar online marketing en reclame activiteiten. Juist in crisistijd of bij bovenmatige drukte...
  • willem_foto.jpg

    Klanten zitten echt niet op uw product te wachten…

    Ik schaats graag en droom ervan om een keer de Elfstedentocht te schaatsen. Ik heb een startbewijs en een redelijke conditie. Dus als de ´Tocht der Tochten´ deze winter verreden wordt ben ik erbij. Soms droom ik er letterlijk van en dat ik op de Bonkevaart over de finish glijd. Meestal eindigt een degelijke droom in een nachtmerrie en schrik ik wakker met het angstzweet op m’n voorhoofd. Daarna kom ik ook niet meer in slaap. Weet u wat me dan wakker houdt? Nou, juist niet...
  • Hugo_foto_2020_a.jpg

    De 30-urige werkweek

    Een nieuw decennium is aangebroken en we gaan er met z’n allen weer hard tegenaan. De waan van de dag, overvolle mailboxen, onhaalbare to-do-lijsten die steeds langer worden – u herkent de steeds heftiger wordende maalstroom. Of gaan we het eindelijk eens anders doen? Onder andere – en niet als eerste – pleitte Vakbond CNV recentelijk voor het op termijn invoeren van een 30-urige werkweek. Zo’n kortere werkweek zou stress, ziekteverzuim en burn-outs...
  • willem.png

    Wat kan u met VaaS?

    Over het vaasje van Rutte werd wellicht wat lacherig gedaan. Maar de metafoor met zaken die breekbaar zijn en die je dus moet koesteren en beschermen, gaat zeker ook op voor bedrijven in de maakindustrie. Want wat is de impact op uw bedrijf van een businessmodel achter een term als VaaS? Ik moest daar aan denken toen ik een rapport van ABN-AMRO las over de opkomst van VaaS (Vervoer as a Service). Een voorbeeld van nieuwe businessmodellen waarbij producten niet meer in eigendom worden...
  • Hugo_foto_aug2018.jpg

    Als het moet kan alles

    Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat Neil Armstrong als eer­ste mens voet op de maan zette. Een doel dat minder dan tien jaar – op 25 mei 1961 – daarvoor door president John F. Ken­nedy werd neergelegd en binnen de gestelde termijn (“Before this decade is out”) werd gerealiseerd. Het is de onbetwiste moeder aller projecten: een ultieme uitdaging, waarvoor heel veel technologie, kennis en ervaring ontbrak en waarbij alle betrokkenen ernstige twijfels...
  • column_willem.jpg

    Wie wil er nu geen betere bedrijfsresultaten?

    Veel managers in technische bedrijven hebben niet veel op met marketing Natuurlijk waren haar moeder en vader – directeur van een Duits technisch bedrijf - aanwezig. Ook haar grootouders waren meegekomen vanuit Duitsland, voor het bijwonen van de presentatie van haar masterscriptie. Trots luisterden ze naar haar verhaal in het Engels. Maar naast een paar woorden ontging het de oudere generatie waarschijnlijk aan de essentie. Mij niet. Want die bevestigde het beeld dat...
  • Column_Hugo_-_tijd_voor_verandering.1.1.jpg

    Naar de Chinees

    We gaan met z’n allen steeds vaker naar de Chinees. Nee, niet naar de afhaalchinees, want de kinderen van de eerste generatie restaurantuitbaters voelen er weinig voor om in de schoenen van hun ouders te stappen. Hard werken, weinig vrije tijd en veel concurrentie van maaltijdbezorgers hebben het enthousiasme om de zaak over te nemen geen goed gedaan. Wat ze wel doen is de lokale snackbar overnemen: een trend die al een paar jaar aan de gang is, waardoor inmiddels bijna de helft...
  • robot.jpg

    Shoren of reshoren?

    De winstmarge van de industrie staat onder druk, aldus het rapport van ABN AMRO dat tijdens de Avond voor de Maakindustrie gepresenteerd werd. Hierin komt ook naar voren dat mkb-bedrijven die hun winstmarge wél op peil houden, vaker investeren in het trainen en opleiden van medewerkers, wat dan weer een positief effect heeft op de arbeidsproductiviteit. Ook blijkt dat bedrijven die een deel van hun productie in lagelonenlanden laten uitvoeren hun winstmarges in tijden van...
  • Column_Hugo_-_tijd_voor_verandering.1.jpg

    Gaat u bovenmenselijk presteren?

    2019 wordt een jaar als nooit tevoren, maar zal overtroffen worden door 2020, een jaar dat op zijn beurt weer sterk overtroffen zal worden door 2021 en zo zal de tsunami aan ontwikkelingen steeds sneller en krachtiger over ons heen rollen. Omgaan met zoveel ontwikkelingen in een VUCA-­tijdperk vergt vrij letterlijk bovenmenselijke prestaties.   De grote drivers zijn de technologische ontwikkelingen. Het is tijd voor een paar indrukwekkende groeigetallen: zet maar vast een...
  • Column_Willem_de_Vries_-_De_STP-methode_wat_kan_ik_daar_nu_mee_-_Ontdek_de_meest_relevante_marktsegmenten_om_op_te_kunnen_scoren.jpg

    De STP-methode: wat kan ik daar nu mee?

    Ontdek de meest relevante marktsegmenten om op te kunnen scoren   ‘Jij doet dus aan marketing? Dan kun jij dus behoefte voor ons product creëren’, zei de pragmatische directeur van een technische onderneming. Op dat moment was ik bezig om hem te vertellen dat de term ‘marketing’ van market getting komt. Dat het verwerven van afnemers niet alleen hard werken is, maar dat dit alleen mogelijk is als een product (of dienst) in een behoefte van afnemers...
  • Column_Hugo_-_tijd_voor_verandering.jpg

    Tijd voor nog meer verandering

    2019 wordt een jaar waarin nog weer harder een beroep op ondernemingen wordt gedaan. In een zich soms ongecontroleerd ontwikkelende wereld moeten we meer en zwaardere ballen in de lucht houden dan ooit tevoren. Grote en complexe uitdagingen liggen voor ons. Hoe houden we werk in ons land, terwijl we moeilijk aan goede mensen kunnen komen? Hoe kunnen we concurrerender worden, zodat we spelers uit met name Azië op afstand kunnen houden en zelfs werk kunnen ‘reshoren’? Moeten...
  • Willem_de_Vries.jpg

    De kracht van herhaling

    Zorg voor de inzet van verschillende middelen   ‘Is het inmiddels elf keer?’, vroeg ik de marketingmanager van een technisch bedrijf na zijn presentatie over branding in B2B. ‘Ik dacht zes keer. En wat betekent dat dan voor het aantal keer dat je moet adverteren?’ En zo raakten we in gesprek over de frequentie waarmee je reclame moet maken. Hoe dan ook: het effect van reclame wordt beïnvloed door herhaling.    Door Willem de Vries...
  • Hugo_foto_aug2018.jpg

    Daisy de Apple sloper

    Nee, deze column gaat niet over een onhandige dame die haar iPhone steeds laat vallen. Daisy is een door Apple zelf ontwikkelde demontagerobot, een niet erg aantrekkelijke maar keihard werkende ‘medewerkster’. Deze opvolgster van Liam, de in 2016 geboren telg van deze bijzondere familie, demonteert met gemak in een uurtje tijd 200 iPhones. Elke 18 seconden eentje en dat mogen zelfs 9 verschillende modellen zijn. Ga er maar aan staan als gewone sterveling…   Haar...
  • Hugo_foto_aug2018.1.jpg

    Flippin’ burgers

    In de docuserie ‘Robo Sapiens’ – verplicht kijken op Uitzending Gemist zou ik zeggen – gaat Jelle Brandt Corstius op zoek naar de ontwikkelingen rond robots en kunstmatige intelligentie. Daarin kwam terloops een robot voorbij die in een hamburgertent in San Francisco hamburgers staat te maken. In een moordend tempo: 400 stuks per uur, ofwel 6,67 verse (!) burgers per minuut, zonder pauze en van een constante kwaliteit. Ga er maar aan staan als starter op de...