Nieuws

Transparante wisselende decors dankzij Plexiglas

Transparante wisselende decors dankzij Plexiglas

Op het Nibelungen-festival in Worms wordt het bekende epische gedicht ieder jaar anders geïnterpreteerd. Decorontwerpster Irina Schicketanz weet welke rol PLEXIGLAS® speelt bij het samenspel van enscenering en decor.

‘Het materiaal is de basis. Ik begin bij het uitbroeden van een idee voor een decor vaak met het materiaal’, zegt Irina Schicketanz. Ze kon daardoor haar ideeën direct in de productie van regisseur Nuran David Calis en de tekst van Albert Ostermeier laten vloeien. Een van deze ideeën: Een rij transparante cabines van PLEXIGLAS, het merkacryl van Evonik, die de hele linkerkant van het toneel inneemt.

Hiervoor is het merkacryl bijzonder geschikt: Glas zou te zwaar zijn en kan bovendien breken – de acteurs interageren met het materiaal, ze gooien zich ertegenaan, slaan deuren dicht of vechten in hun cabines. Toegegeven, de voorste wanden zijn daarom extra versterkt: 20 mm dikke originele PLEXIGLAS platen, robuust en tegelijk transparant. De deuren zijn uit de voorkant gefreesd en hebben allemaal een gefreesde ster die direct aan Hollywood herinnert – ook dat is meer dan simpele decoratie. Vanaf het eerste moment worden de cabines, wanden en deuren door de belichting in het theaterstuk geïntegreerd. Dankzij de bijzondere licht-technische eigenschappen van het merkacryl wordt bijvoorbeeld licht over de snijkanten geworpen zodat naar wens alleen de randen of de hele cabines worden belicht. Tijdens de opvoering wisselt de belichting afhankelijk van de stemming tussen onrustig knipperen, felle spotlights of diffuus bedreigend rood.

Op zoek naar meer inspiratie? Bezoek www.world-of-plexiglas.com